Dia Adalah Dia

Dia Adalah Dia
indahnya ada cinta......sakitnya saat hilang cinta

Sunday, March 7, 2010

B.U.K.U

UMNO : AKHIR SEBUAH IMPIAN buku yg mengesahkan ttg pergolakan politik org melayu.
oleh Arwahyarham Tan Sri Mohamad Rahmad (TSM) – cerita politik orang melayu yg di kongsi bersama rakyat. Di terjemah dan disampaikan dalam bahasa yg cukup ringkas dan mudah di fahami. Dari pembacaan di ceritakan pahit maung politik melayu yg penuh dgn hasad dengki dan perebutan kuasa. 


Saya hanya pembaca bebas dan tidak menyokong mana-mana pihak politik, apa yg di baca di jadikan ikhtibar dan panduan. Tujuan pembacaan hanya sekadar membaca dan meluaskan permerhatian.


Sebuah buku persifatkan politik yg tidak la terlalu berat inti pati ceritanya..........hanya membaca dan tidak memiliki...


menjengah ruang lingkup MPH, dan tanpa sbb ingin memiliki dan membaca sebuah lg buku ilmiah politik yg bertajuk AKU PUN MELAYU ..penulis mengakui diri sebagai pemerhati politik bebas...pernah memasuki arena politik BN namun meletakkan jawatan dgn alasan berlakunya ketidak tulusan dlm perlembagaan dan badan perhakiman negara......aku sekadar ingin membaca , tp intipati terlalu berat dan gaya penulisan yg agak penuh dgn ilmu2 kepotitikan. Membuat tempoh 2 bln tidak mampu aku menghabiskan pembacaan ..sehingga kini baru 30% saja muka surat yg sudah pun si selak....


Sebuah autobiografi Lim Goh Tong – pemilik dan pengasas genting highland group. Sebuah buku yang agak menarik bagi mereka yg ingin mencipta nama dan sedang menghadapi kegagalan kehidupan. Ini kerana perjalanan hidup lim goh tong yg penuh onak duri mungkin mampu di jadikan panduan utk bangkit semula mencipta nama. Melalui kisah nya dapat di sumpulkan beliau seorg yg sgt dedikasi di dalam merialisasikan impianya. Dan tidak mudah mengalah dgn kata2 manusia.
Ada seorg kwn yg berkata pada aku kenapa perlu rasa berbangga dgn kejayaan ini, kerana perniagaan beliau berteraskan perjudian...ingin aku nyatakan bukan ingin membanggakan atau mengagungkan kejayaan beliau membuka pusat perjuadian di malaysia tetapi perlu membaca kisah beliau utk mencontohi sikap2 positif yg ada dlm diri beliau yg boleh di jadikan panduan.......jadi jgn suka pandang serong atau negetif ke atas sesuatu perkara itu tetapi perlula diselami dan carilah ilmu yg ada di sebalik dr kejadian itu...


Dahulu aku adalah peminat noval. Boleh dikatakan aku sudah pun membaca lbh dr 100 buah novel sepanjang hidup aku nie... Dan aku sgt arif di dalam menjiwai dan menyelami sifat dan  setiap watak yg di huraikan. Namun 2-3 tahun ni, nmpknya minat aku terhadap novel sudah pun pudah dari hari ke hari..jika ada pun aku hanya menyentuh dan membaca novel teenage yg lbh ringkas dan tiada konflik. Membuatkan minda aku lbh santai dan bersahaja........yang pasti novel pertama yg menjadi kegilaan aku satu masa dulu hingga la ke hari ini adalah LAGENDA BUDAK SETAN – akhdiat akasha....ingin tahu plot kisah cinta penuh tagedis ini, miliki la sekarang. Andai anda mampu utk menjadikan imaginasi anda seperti aku, anda mungkin dapat menyelami dan menguasai setiap watak dengan baik. Dan mampu merasai pahit getir watak yg menjadi mainan penulisan penulis. Watak akasha dan ayu bergitu dekat dgn aku satu masa dulu......sampai angau di buatnya...............Jadi miliki sekarang utk merasai apa yg aku rasa......


Kalau nak cerita pasal buku2 motivasi yang sudah pun aku baca di popular ni rasanya tak cukup sebulan penulisan aku di ruang blog nie...dah terlalu byk, ada yg masuk dan bersemadi dlm diri, ada juga yg hanya melihat dan tidak di praktik kan langsung...manusia kan biasa la...


Dan sekarang ni aku sedang cuba membaca dan mendapatkan sebaik mungkin maklumat berkaitan dgn piala dunia...sekadar ingin meluaskan pembacaan. Jadi sekarang aku kerap membuka dan membelek buku2 yg berunsurkan piala dunia dan yg seangkatan dgn nya.....mencabar ni.....................so akan aku kongsikan bersama kelak, ilmu yg dapat aku serap dlm minda yg berkaitan dgn piala dunia ini nnt..........atau ada sesiapa yg mahu jadi tukang bercerita perihal piala bola dgn aku, jadi tak perlu la aku merajin2 kan diri aku dlm pembacaan nnt.......ada ke??????? Siapa??? Roger roger ok.......

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails