Dia Adalah Dia

Dia Adalah Dia
indahnya ada cinta......sakitnya saat hilang cinta

Saturday, March 5, 2011

logbook : hari ke 11

tarikh             : 05.03.2011
masa              : 12.12am
bintang utk di berikan pada diri utk hari ini adalah * * *


( kerjaya dan persekitaran )
so far kerja harini ok saja, takde lah happy sgt, dan tak juga sedih sgt...so far ok ok je statusnya...bersyukur sbb kebanyakkan customers selesa, happy and enjoy bila aku beri penerangan even ada masa aku stuck dgn soalan2 dr customers.....harini sebahagian besar masa dihabiskan di selling floor, memahami gelagat pelanggan, kemahuan pelanggan, kelemahan pelanggan, kelebihan pelanggan, kehendak asas pelanggan dan pelbagai lagi.....agak menyeronokkan , secara tak langsung aku juga dpt tau di mana kelemahan aku dlm memberi khidmat pelanggan.......

konsep membeli pelanggan utk apa brg sekalipun pada aku adalah sama...coz sebelum ni pun dah 4 tahun duduk dlm dunia retailing , so sekurang2nya 80% ttg konsep membeli tu dah ada dlm diri..........cuma masalah skrg ni adalah product knowledge aku agak lemah............. especially bila berhadapan dgn customers yg ada product knowledge lbh baik dari aku .........so agak mencabar dan aku perlukan informasi yg lbh byk dan perlu belajar dgn lbh berusaha utk mencapai tahap knowledge sekurang2nya 90% perfect about IT equipment..................

so kena rajin membaca, menGOOGLE dan sudah pasti mencari kwn2 terbaik yg dapat membantu...........semuanya perlu masa, semoga allah swt berikan semangat utk aku bertahan dan berjaya...........

aku yg memilih utk lari dr bidang yg sewajarnya aku seceburi :

study property management selamat 4 tahun, kemudian memilih utk bekerja dalam bidang business management ............so 4 tahun bekerja belajar selok belok perniagaan, menjadi antara pekerja berbangsa Melayu  ( puak minority )dalam kelompok bkn Melayu memberi byk ilmu dan pengetahuan yg berguna .........Pengurus Cawangan bkn pangkat yg aku kejar tp alhamdulliah itu yg aku kecapi ....Sekurang2nya aku dapat buktikan pekerja berbangsa Melayu juga layak utk duduk di kerusi panas itu..........

AKHIRNYA mengambil keputuasan yg agak drastik utk beralih arah, motif utama utk pelajari bidang pengurusan pemasaran dan jualan.........berusaha mencari tapak terbaik utk menimba ilmu , selepas mengharungi pelbagai dugaan akhirnya Yes Support Services Sdn Bhd aku pilih utk bertapak......semoga pilihan dan langkah ini adalah langkah terbaik dan semoga rahmat mengiringi aku kelak.......


( perkenalan dan tidak sefahaman )
harini mamat A dan aku ber 'argument' utk isu yg tak perlu la di jelaskan............cuma situasinya berlainan fahaman......

mamat A : bla bla bla bla

cik daun semalu : ini melibatkan kejujuran so sendiri fikir

mamat A : bla bla bla bla bla

cik daun semalu : kalau u , you nak ke...tak nak kan...so sama la konsepnya....

mamat A : bla bla bla bla ( kemudian dr kisah A terus campur kisah B dgn tiba2 demi nak menang dlm perbalahan )

cik daun semalu : sekarang kita ckp pasal perkara A bkn perkara B...perkara B dah isu lain dahh

mamat A : bla bla bla bla bla kisah A dan bercampur gan kisah B, dan tak semena2 kisah C pun dah terbabit punya la nak menang

dan aku lihat jika di teruskan perbalahan akan lbh panjang.............dan aku bkn mencari kemenangan cuma memberi pandang pada mulanya...........dan cik daun semalu terus bunyikan wisel pritttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt tunjuk isyarat  time out

cik daun semalu : ok STOP, sorry STOP, i tak nak sambung perbincangan..........it up to you nak buat apa...kalau i salah ckp sory.......u decide apa u nak buat ok.......

dan cik daun semalu mmg senyum plastic habisssssssssssssssssss der

mamat A : Ok dan senyum

cik daun semalu terus beredar dan buat kerja....................sbb malas nak layan dan tak nak dekat2 dgn si mamat A nie.........


sejam kemudian dia dtg dekat lg..........

mamat A : KO marah ke, kecik hati ke...........harap ko tak kecik ati gan kata2 aku.....

cik daun semalu : no im ok........... ( aku senyum tp giler mmg plastic abissssssssssssssssssssss der )

30 minit kemudian, dia dtg depan aku :

mamat A : boleh AKU duduk....

cik daun semalu : duduk la bkn ada charge pun.........it free


duduk lepas tu dok tenung aku................bila aku tgk dia balik dia senyum.............bila aku pandang lain, dia dok tenung aku lg........................APAAAAAAAAAAAA...u all ckp cik daun semalu perasan.....ok la anggap saja la cik daun semalu PERASAANNNNNNNNNNNNNN ok ..titik

mamat A : KO jgn kecik ati la gan kata2 aku tadi ok.........

cik daun semalu : im ok, serius .............

mamat A : macam kecik ati je.....

dah aku ckp takde apa2, dia lg nak tanya berkali2 kat aku...........mula naik rasa rimas dan malas nak layan nie der............gua ckp takde apa2, takde apa2 ler.................adoiiiiiiiiiiiiii leceh betul la kerja gan kelompok lelakinya......kan dah melalut dah cik daun semalu nie..............

cik daun semalu senyum plastic sekali lagi, dan berlalu sbb kebetulan ada customers masuk kedai...so peluang utk aku blahhhhhhh dr duduk berhadapan dgn dia...............


( pengharapan dan kemahuan )
semoga ada kwn yg dekat dgn aku dalam situasi susah mahupun senang....................

jika masa aku mula2 masuk dlm POPULAR aku mmg tak akan lupakan jasa baik ABG MUHAMMAD yg byk membantu aku dlm memahami selok belok opis dan work proses ...dan dia jadi pendengar yg baik utk aku dlm situasi susah dan senang di awal kemasukkan aku di POPULAR...dan aku tak akan lupakan jasa dia.......
bila aku berjaya pelajari semua work proses dlm masa yg singkat kurang dr 3 bulan dgn 100%, kemudian di pandang oleh pihak atas dan di naikkan pangkat sebyk 2 kali dlm tempoh 4 tahun bekerja....jasa ABG MUHAMMAD mmg sgt2 aku hargai, kerana dia menjadi salah satu penyebab kejayaan aku di POPULAR

dan aku berharap di YES SUPPORT SERVICE , ada org dalam company atau luar company yg akan menjadi sebahagian dr kejayaan yg aku cari...........


( nasihat utk diri )
cik liya hamid silalah beramah mesra dgn semua org secepat mungkin...........sikap berat mulut dan lambat dlm mewujudkan perhubungan akan memberi kesan negetif secara tak langsung..............ubah sikap cik liya hamid, cuba serasikan semuanya dgn cara yg paling mudah............jgn terlalu byk fikir dan membuat penilaian.......ini kelemahan cik liya hamid, lambat berkomunikasi dan lambat mewujudkan sesuatu perhubungan.....................pls my dear liya, come on, u can do it............tak rugi malah lbh untung ok...


( perasaan )
ada rasa sedih atas 2 perkara.........tak perlu di huraikan di sini, nnt pembaca akan kata cik daun semalu ni mengada-ngada itu pun nak sensentippppppppppppppp...so abaikan tak mooooooooo cerita :(


selamat malam pada yg sudi menjengah blog ini
muahhhhhh 1kali je ......adiossssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails