Dia Adalah Dia

Dia Adalah Dia
indahnya ada cinta......sakitnya saat hilang cinta

Monday, November 15, 2010

kerana U.D.A.N.G

cerita pasal udang ni sebenarnya sesuatu perkara yg agak menyedihkan pada diri aku yg sensetif ni,  sbb tu aku tak pernah ceritakan kisah udang dlm blog nie.......tp harini bila aku tgk ada lagi menu udang dlm tudung saji di rumah nie, aku rasa sedikit terusik dan akan ingat apa yg berlaku...
.
 aku anggap aku terlalu sensetif sbb tu udang pun leh jadi bahan yg bergitu menyentuh hati aku nie...tp aku yakin org yg tak sensetif pun klu lalui apa yg aku lalui bersama kisah udang ni, mungkin akan paham kenapa aku rasa sebal di dada tiap kali nmpak udang nie...
.
perkara dah berlaku sebulan lebih pun, mungkin masih baru jadi ianya masih segar bugar dlm ingatan ni...harap2 cepat2 la ia pergi kan.............ubat segala duka adalah masa....jadi aku perlu masa utk melupakannya....tp aku akan lupa ke?? harap allah swt di samping aku dlm mengharungi segala kesedihan yg sedang melanda dan bakal mendatang...
.

kisah udang yg aku lalui ni , aku cerita kan pada ibu aku....tp jujurnya aku bkn la org yg mudah nak cerita itu dan ini pada ibu aku sejak menjak aku dah menjadi wanita nie...masa remaja2 dulu hal cinta pun aku citer kot kat ibu aku.........tp sbb kisah udang ni sgt2 la menyedihkan hati aku, tp masa cerita kat ibu takde la aku nangis pun, sbb aku kawal rasa sedih dlm diri......kenapa?? bersebab, aku tak nak ibu aku rasa bersalah atau rasa sedih sama mcm aku...................tp nmpknya ibu aku mcm paham apa aku rasa dan aku cuba sampaikan..........
.

dan even perkara tu dah sebulan lepas berlalu, mean berlaku masa bulan raya aidilfitri la kan........smpi ke saat ni ibu aku akan masakkan lauk udang seminggu sekali kadang2 seminggu dua kali utk menu makanan di rumah.............aku tahu ibu cuba nak bantu aku supaya jgn ingat kisah sedih udang, atau mungkin juga rasa bersalah atas apa yg aku lalui..........tp aku tak tahu tiap kali aku nmpk udang , aku akan ingat benda tu..
.

aku tahu udang bkn sesuatu benda yg sukar utk family aku........(maaf aku bkn nak berlagak di sini) tp aku cuma nak org faham yg udang bkn la makanan mewah utk keluarga aku, jadi kenapa udang yg mungkin murah utk diri aku tu menjadi bahan kecil hati yg tidak terhingga pada aku.............aku pun tak paham, mungkin sbb aku sensetif...tapi sungguhnya sebahagian besarnya kerana  sikap org yg membuatkan aku rasa berkecil hati dan sedih tiap kali nampak udang..........huhuhuhu susah nak huraikan kisah udang nie........biarlah aku je yg sebak sebab udang.........tp aku mmg berkecil hati dgn pemilik udang itu...........
.

baru2 ni aku ikut ibu aku g pasar, nmpk udang besar , ibu aku ckp, ahhhh tgk ni udang ni besar lebih besar tak dr udang yg -------------------....aku cuma senyum je... ibu aku beli la smpi 2 kilo di belinya, sekilo rm25.00....lepastu dia ada ckp sorg2 mcm bubbling sorg2 , nak 6 kilo pun boleh, tp nak buat apa pulak byk2 kan.....
.

sampai la ke hari ini : menu bersahur pagi yg hening ini adalah smbal udang dan sayur kailan..........adik aku pulak terus ckp.............ahhhh ko tgk udang nie, lebih besar dr udang -------------------..........apa ingat kita sengkek sgt nak beli udang..................isunye kecik saja sbb udang, tp kesan nya ibu dan adik aku smpi hari ni paham apa yg aku lalui.......tp aku yg rasanya saat itu, mmg sgt2 mendukacitakan..............terlalu kecil saat tu hati aku .........
.

inilah namanya manusia............dan kerana kisah udang ni aku belajar byk benda terutamanya adalah kawalan sikap ...................adakala kita tak tahu yg perbuatan kita tu akan memudartkan org lain...tp kisah udang tu jelas sgt mmg sengaja dan mmg niat org tu bergitu..........tp tak pe la, semoga tiap kali aku nmpk udang, aku akan berazam utk menjadi org yg terbaik di dunia ini.............

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails